De wedstrijd

 

Wedstrijd en prijzen

Driestedenrace (zaterdag)
Zaterdagochtend om 10 uur gaat de vloot sierlijke klippers anker op in het Krabbersgat voor Enkhuizen. Terwijl de lieren ratelen en de schippers hun laatste commando's roepen zetten de majestueus getuigde platbodems zich in een wolk van zeilen in gang. Het unieke karakter van de Driesteden Race is de keuze die de schipper moet maken van de route tussen de steden Medemblik, Stavoren en Urk. De merktekens zijn zo gekozen dat er bij elke keuze gelijkwaardige driehoeken ontstaan. Deze wedstrijddag is bekend vanwege de spectaculaire ankerstart in het Krabbersgat voor Enkhuizen. De deelnemers liggen voor anker op volgorde van de Klipperhandicap in het Krabbersgat. De snelste schepen, de A-klasse ligt achteraan bij de sluis en de langzamere, de B-klasse, vooraan op het IJsselmeer. Na de start koersen de schippers richting Urk, Stavoren of Medemblik. Ze moeten twee van de drie steden aandoen alvorens de steven te wenden naar de finish bij de noordelijke ingang van het Krabbersgat bij Enkhuizen.
Inzicht in het weer en kennis van het eigen schip moeten de schippers de voordeligste baan doen kiezen waarbij ze trachten om zo veel mogelijk bezeilde rakken te varen.

Soms kunnen de schippers hun concurrenten halverwege peilen als deze hetzelfde rak in omgekeerde richting varen, maar de spanning stijgt ten top als zij Enkhuizen weer naderen en hun concurrenten aan de horizon uit verschillende richtingen opdoemen. Het snelste schip in de A-klasse wint de door de gemeente Enkhuizen beschikbaar gestelde wisselprijs "De Zilveren Klipper". De schepen van de B-klasse hebben voor de Driestedenrace de wisselprijs "De Zilveren Schaal" als inzet.

Olympische Baan (zondag)
Op zondag varen de schepen varen een 'Olympische baan' met speciaal voor de wedstrijd uitgelegde boeien. Het kan een trapezium- of een driehoeksbaan zijn. Vanaf 2002 starten de A- en de B-klasse apart: eerst de B-klasse, een half uur later de A, waardoor ongeveer gelijktijdig gefinisht wordt. Het komt er zondag vooral op aan om naar de vrije wind te zeilen, snel te manoeuvreren en te reageren op tegenstanders en winddraaiingen.

Totaaluitslag
De beste overall in de A-klasse wint "Het Zilveren Logboek", beschikbaar gesteld door Scheepsmakelaardij Enkhuizen. De overall-winnaar van de B-klasse kan voor een jaar de "De Zilveren Haring" in zijn roef zetten. Daarnaast zijn er per klasse drie prijzen beschikbaar.

Klipperhandicap-formule

De verdeling van de schepen in twee startgroepen gebeurt op basis van de Klipperhandicap-formule, evenals het aanwijzen van de ankerboeien (de startpositie) op zaterdag.
Dan start de historisch-theoretisch snelste klipper in de ongunstigste startpositie; het historisch-theoretisch langzaamste schip start vooraan.
Deze tijdverrekeningsformule is ontwikkeld door Jan Smit. Omdat het niet mogelijk is gebleken om alleen met behulp van theoretische formules de verschillen tussen de deelnemers te compenseren wegen de in het verleden gezeilde tijden op de zondag voor 50% mee in de formule.

Jan Bakker Prijs
Deze wisselprijs is vernoemd naar deelnemer van het eerste uur en de inspirator van de Klipperrace nieuwe stijl. De Jan Bakker Prijs wordt uitgereikt aan de deelnemer die de meest opvallende prestatie, op welke manier dan ook, heeft geleverd.

 

 


Copyright 2017 © Klipperrace Alle rechten voorbehouden -- www.RitzDzign.nl